Medya, günümüzde hayatımızın ayrılmaz bir parçası haline gelmiştir. Televizyon, radyo, internet, gazete ve dergiler aracılığıyla günlük olarak maruz kaldığımız bilgiler, medyanın çeşitli işlevleri tarafından şekillendirilir. İşte, Aytaliyeva, Yazgan, Taşkıran, ve Çalışkan'ın çalışmaları ışığında medyanın önemli işlevleri ve toplum üzerindeki etkileri:
Bilgilendirme İşlevi: Medya, toplumu güncel olaylar hakkında bilgilendirme görevini üstlenir. Aytaliyeva'nın "Medya Dünyasında Tekelleşme: Türkiye Örneği" çalışması, medyanın bu işlevinin önemini vurgular. Medya, haberler, makaleler ve belgeseller aracılığıyla bireyleri bilgilendirerek toplumsal farkındalık oluşturur ve kamuoyunu şekillendirir.
Eğlendirme İşlevi: Yazgan ve Taşkıran'ın "Medya Okuryazarlığına Giriş" adlı çalışması, medyanın eğlendirme işlevine odaklanır. Televizyon programları, sinema, müzik ve diğer eğlence içerikleri, insanlara streslerini atma ve günlük yaşamdan kaçış imkanı sağlar. Bu, toplumsal bağlamda bir araya gelmeyi ve ortak deneyimleri paylaşmayı teşvik eder.
Toplumsal Değişimi Yönlendirme İşlevi: Çalışkan'ın "Popüler Kültür ve Kitle İletişim Araçları İlişkisi" başlıklı makalesi, medyanın popüler kültür aracılığıyla toplumsal değişimi etkilediğini vurgular. Medya, trendleri belirleme, normları değiştirme ve toplumsal değerleri şekillendirme konusunda önemli bir rol oynar. Bu, genç nesiller üzerinde özellikle etkili olabilir.
Medyanın bu çeşitli işlevleri, toplumun farklı katmanları üzerinde geniş bir etkiye sahiptir. Ancak, bu etkilerin olumlu ya da olumsuz olması, medya okuryazarlığının önemini ortaya koyar. Medya okuryazarlığı, bireylerin medya içeriklerini eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirmelerini ve bu içeriklere karşı bilinçli bir tutum geliştirmelerini sağlar.
Sonuç olarak, medyanın işlevleri kompleks ve çok yönlüdür. Belirli medya içeriklerine karşı bilinçli bir bakış açısı geliştirmek, bireylerin toplumsal etkileşimde daha bilinçli ve aktif olmalarına katkıda bulunabilir. Bu noktada, medya okuryazarlığına verilen önem, toplumun daha bilinçli bir şekilde medya içerikleriyle etkileşimde bulunmasına yardımcı olabilir.
Aytaliyeva, T. (2010). "Medya Dünyasında Tekelleşme: Türkiye Örneği." Türkiye Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İletişim Ana Bilim Dalı.
Yazgan, A. D. (2011). Taşkıran, N.Ö. (2007). "Medya Okuryazarlığına Giriş. 2. Baskı." İstanbul: Beta Yayınları. İlköğretim Online, 10(3). Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/
pub/ilkonline/issue/8591/ 106808 Çalışkan, O. Ü. (2022). "Popüler Kültür ve Kitle İletişim Araçları İlişkisi." Sakarya İletişim, 2(2), 117-132. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/
pub/silet/issue/74453/1206281
Yorumlar
Yorum Gönder
DİKKAT!! Görüşlerinizi Belirtirken ETİK YÖNELTMELİĞİNE Uymanız Gerekmektedir!!